על חינוך בשטח

תחום החינוך באמצעות שטח זוכה בישראל ליחס אוהד אך חסר. מצד אחד, זהו תחום לימודים רשמי בבתי הספר והטיולים השנתיים הם מוסד ותיק במדינתנו. מצד שני, חסרה הבנה יסודית של השימוש בשטח ככלי חינוכי ולא רק כידע שצריך להעביר לתלמידים (גאוגרפיה, גאולוגיה, היסטוריה וכד').

שהות בשטח נתפסת כהפוגה מהלימודים ולא כשיא חינוכי שבו באים לידי ביטוי ערכים שקשה להתייחס אליהם במהלך הפעילות החינוכית השגרתית. כך, אנחנו מגיעים למצב שטיולים שנתיים הופכים להיות חופשות בבתי מלון, פארקי מים ושיט בספינה. "בטבע שלך" מייצגים גישה הרואה את הטיול כאקט חינוכי ולכן אנו משתמשים בשטח כאמצעי: הכנת הארוחות כדוגמא, נעשית על ידי התלמידים שנדרשים למאמץ, לסבלנות, לאחריות ולשיתוף פעולה כדי לעבור טיול מוצלח ומהנה.

תחום מקביל לחינוך בשטח הוא התחום של טיפול באמצעות שטח. תחום זה תופס בשנים האחרונות תאוצה ניכרת ובשנת 2009 אף נפתחים לראשונה מסלולים אקדמיים ללימודי תעודה בתחום (כגון הכשרת מדריכים להתערבות פסיכו-חינוכית עם נוער בסיכון באמצעות פעילות אתגרית בשטח של מכללת אורנים ועמותת עלם או התוכנית של מכללת ספיר, אתגרים וגוונים)  

הבסיס לידע הרלוונטי בא משני תחומים עיקריים: דיסציפלינות שונות במדעי החברה וידע בנושאי שטח. לכן, מרבית מדריכי בטבע שלך בעלי רקע אקדמי במדעי החברה ובעלי ההסמכות הנדרשות לפי החוק בתחומי השטח והשדאות.

טיפול באמצעות שטח משמש בארץ בעיקר לעבודה עם נוער בסיכון בעזרת עשרות עמותות וגופים פרטיים שמוציאים נוער לשטח לסדרות הישרדות שונות. רובן המכריע של סדנאות אלו מתבססות על הקבוצה כגורם משמעותי והתהליכים העוברים עליה עומדים במרכז תוכנית ההישרדות. דרך ההתפתחות הקבוצתית נבנים תהליכים אותם עובר הפרט בקבוצה כגון התמודדות עם קשיים ולקיחת אחריות.

המחקר בתחום הטיפול באמצעות שטח בארץ הינו בראשיתו ולכן מתבסס רבות על מחקרים שנעשו באירופה ובארצות הברית. ככלל, מרבית המחקרים מראים שקורסי הישרדות מצליחים להשיג את רוב המטרות החינוכיות שהעמידו לעצמם ובני הנוער המשתתפים בהם עוברים שינויים חיוביים.  תוכניות אלו נקראות בארה"ב "Wilderness Therapy" , "Nature Therapy"  או "OutDoor Therapy".

החל משנת 2009 מתקיים בארץ כנס שנתי של העוסקים בתחום. הכנס "אתגר במדבר" מאורגן על ידי מיזם לוטן – עמותה לזכר לוטן סלווין שמטרתה להקים בערבה בסיס קדמי לשימוש סדנאות הישרדות שונות. בכנס עוברות הרצאות שונות על ידי מומחים לתחום הטיפול באמצעות השטח, האתגר וההישרדות.

בנוסף קיימת כיום יוזמה לאחד את כלל הגופים העוסקים בלמידה חווייתית ופעילויות אתגר תחת ארגון גג אחד בשם ICCA  (Israel Challenge Course Association).

יתרונות השטח ככלי חינוכי וטיפולי: המאמץ הפיזי, הסביבה הלא מוכרת והסכנות מאיצים תהליכים חברתיים ואישיים וגורמים למשתתפים להיות חשופים יותר ומאפשרים למדריכים להפעיל עליהם מניפולציות חינוכיות או להשתמש בתהליכים חברתיים ואישיים שנגרמים בהתמודדות עם הקשיים בשטח.

יתרונות אלו הם גם הסכנות שדורשות מדריכי הישרדות וטבע בעלי ניסיון בעבודה עם קבוצות בשטח כדי לא ליצור סיכונים מיותרים או לעשות טעויות חינוכיות שיגרמו למשתתפים להיפגע במצב הנפשי הרגיש והקשה בשטח.