Skip to content

פויקה בשרי

  • by

מה זה השטויות האלה פויקה?!

אם אתם מרגישים שאתם שומעים המון את המילה פויקה – אתם צודקים. בשנים האחרונות פויקה הפך למשהו מאד טרנדי ולא סתם. אמנם פויקה הוא סיר בישול, בעצם סיר בישול איטי בגלל הדפנות העבות של סיר הפויקה שעשוי מברזל יצוק, אבל הפויקה מאפשר מגוון גדול של מתכונים!

אצלנו תפגשו בהמון סוגי בישולי פויקה – החל מפויקה בשר או פויקה עוף סטנדרטים בטעמים מיוחדים- פויקה מתוק, פויקה חריף, פויקה חמוץ מתוק ואפילו פויקה צמחוני, דרך פויקה קטניות ופויקה לחם, ועד לפויקה קינוחים!

אם אתם מעדיפים להכין בעצמכם את הארוחה, אתם יכולים לקנות סיר פויקה ולמצוא מתכונים לפויקה אצלינו באתר. אם אתם מהמתפנקים ומעדיפים להזמין את אנשי המקצוע להכין את הפויקה, תוכלו להזמין אצלינו את כל סוגי הארועים כולל אירוע חגיגי ומיוחד, יום גיבוש לעובדים או סתם ארוחת פויקה למסיבה משפחתית.

פּוֹיְקֵה הוא סיר ברזל יצוק ומסיבי שנועד לשמש לבישול בתנאי שטח. הפויקה מיוצר במגוון גדלים הממוספרים בסדר עולה לפי נפח. הדגם הנפוץ ביותר בישראל הוא מספר 3, שנפחו כ-8 ליטר. בארוחות בשטח שתפגשו ב"בטבע שלך" תפגשו בעיקר את הסירים הגדולים יותר, מספרים 4 ו 6.  אך בהזמנות קטנות יותר כגון ארוחות זוגיות והצעות נישואים רומנטיות נגיש לכם גם סיר פויקה מספר 2 או 3. התבשיל אותו נהוג להכין בסיר הוא מעין נזיד בשרי או צמחוני המזכיר "חמין", נקרא במקור "פויקהקוס", אך בארץ מכנים גם אותו פשוט "פויקה", כשם הסיר בו הוא מתבשל.

הפויקה מתאים לבישולי שטח מאחר שהוא מפזר את אנרגיית החום הגדולה אותה הוא סופג באופן שווה לכל חלקיו, תכונה שהופכת אותו למתאים לבישול בצד המדורה, על גחלים או אף על המדורה עצמה. יחד עם זאת ניתן להכין פויקה גם בבית, על הכיריים במטבח.

מקורו של הפויקה הוא בדרום אפריקה, שם הוא משמש כלי בישול נפוץ בקרב האפריקאנרים. לטענתם, אבותיהם הביאו אותו עמם מהולנד, שם נבנו לראשונה סירים מסוג זה כאשר ייחודם נמצא בסוג הסגסוגת שמשמשת ליציקת סיר והכיל חול מיובש- דבר שהקנה לסגסוגת חוזק רב ושטח פנים חלק יותר . סירים דומים נמצאו גם ברחבי האי הבריטי, לשם הגיעו מהולנד. חוקרים סבורים כי ייתכן שהסיר הגיע לדרום אפריקה עם המתיישבים הבריטים ואומץ על ידי האפריקאנים.

גודל הסיר –

סירי פויקה מתחלקים לגדלים שונים, עם מספרים לפי גודל הסיר (קיימות מספר דעות לגבי משמעות המספר המציין את גודל הפויקה. הנפוצה שבהן היא שמשמעות המספר היא כמות העופות שנכנסים בשלמותם לתוך סיר פויקה):פויקה

סיר פויקה מס'

נפח בליטרים

כמות סועדים

1/4 1  
1/2 1.8 1-2
3/4 3 1-3
1 4 2-4
2 5.5 3-6
3 8 4-7
4 10 7-10
6 14.5 10-15
14 40 30-40

קיימות מספר צורות לסיר פויקה. הצורה הנפוצה בישראל כיום היא סיר פויקה עגול בעל שלוש רגליים. קיימים גם סירי פויקה אליפטיים, סירי פויקה  ללא רגליים ועוד. בנוסף מוצעים כיום מגוון אביזרים: חצובות לפויקה, ידיות יחודיות להרמת מכסה הפויקה וקדרות שונות.

מה מיוחד בסיר –

יתרונות:

  • הרכב הסיר – סיר פויקה מיוצר מסגסוגת פלדה חזקה ועבה במיוחד שגורמת לפיזור די אחיד של החום בתוך הסיר וכך ניתן לבשל עליו בתנאי שטח ובאש לא אחידה כמו מדורה. הסיר חזק מאד ודרוש כישרון רב כדי לשבור אותו אם כי גם זה קורה…. כשהרגל נשברת, נוצר חור בסיר ואי אפשר לבשל בו עד תיקונו. גם המכסה של הפויקה יכול להישבר (בעיקר בצדדים) ואז לא נוצר בו החום הדרוש בזמן הבישול.
  • גודל הסיר – קשה למצוא סירים טובים בגודל כזה. בסיר פויקה מידה 6 אפשר לבשל יופי של ארוחה לעשרה עד חמישה עשר משתתפים שיאכלו הרבה בשר  לתאבון !

חסרונות:

  • משקל – הסירים כבדים מאד וקשה לנייד אותם. לא פרקטי ללכת ברגל עם סיר פויקה על הגב ולכן הם משוייכים לטיולי ג'יפים וכד'. גם הכנת הארוחה בשטח דורשת הרבה כח בהרמת הפויקה מהמדורה.
  • ניקיון – הסירים קשים לניקוי ודורשים תחזוקה מתמדת כדי שלא יחלידו.

ניקוי הסיר –

שתי שיטות עיקריות ידועות בקרב חובבי פויקה: ניקיון באש וניקיון רגיל.

  • בשיטת הניקיון באש ננקה תחילה רק את השאריות הגדולות שבסיר. אחר כך נהפוך את הסיר על המדורה כאשר פי הסיר למטה, אל האש. נדליק אש גדולה שתבער גם בתוך הפויקה ותשרוף את כל שאריות האוכל בסיר. ניקיון זה פשוט יחסית- דורש אש גדולה וחזקה וזמן (צריך גם לחכות שהסיר יתקרר כדי לקחת אותו הביתה). אם האש מספיק חזקה, לאחר שכל התכולה נשרפה היא מתקלפת מהדפנות. חיסרון נוסף הוא הפיח שנשאר בתוך הפויקה.
  • בשיטת הניקיון הרגיל נשטוף את הסיר עם סקוצ', סבון כלים ומים. בסיום השטיפה נשאיר את הסיר להתייבש ונשמן אותו היטב.

עצות לשימור הסיר –

  • לא לגרד את הדפנות עם דברים חדים ששורטים את הציפוי הפנימי.
  • להקפיד על שימון יסודי. בשימון סיר פויקה שיפכו לתוכו שמן (לדוגמא, שמן סויה) ונגבו בתנועות סיבוביות עם שקית או מטלית בד את כל פנים הסיר. יש לשמן גם את המכסה (מבפנים ומבחוץ וכן את הידית). אין צורך לשמן את הפויקה מבחוץ.
  • כדאי לאחסן סירי פויקה במקום סגור (ללא שמש, לחות וגשם).
  • מומלץ למצוא שק בד עבה (כמו קיטבג ישן) ולאחסן בתוכו את הפויקה. סירים קטנים נכנסים גם לתוך ארגזי פלסטיק של מוצרי חלב. כך תוכלו לסחוב את הפויקה בלי להתלכלך ובלי ללכלך את סביבותיכם ואת הרכב כך גם תוכלו לשמור את שאריות התבשיל לארוחת בוקר או לקחת איתכם להמשך הנסיעה.
  • כאשר סוחבים סיר פויקה ריק ברכב כדאי לנגב את השמן ולהניח אותו הפוך בבגאז' (ללא המכסה). כך הוא יציב יותר ולא נוטה ליפול כמו כאשר הפויקה עומד על רגליו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *